Modul Sthlm startar en förmedlingsakut för frilansare under hashtagen #Frilanskampen

Att frilansa kan vara en kamp

Dela om du gillar!

Under hashtag #Frilanskampen startar Modul Sthlm en förmedlingsakut där uppdragsgivare får möjlighet att stödja frilansande småföretagare med större och mindre uppdrag som kan produceras på distans.

Följderna av coronaviruset påverkar även reklambranschen negativt och de som drabbas allra hårdast är frilanskonsulter med egna företag. Risken är stor att många slås ut och tvingas lägga ner sin verksamhet.

– På senare tid har många konsulter hört av sig och berättat att det blivit tvärstopp på intäktssidan. Vår affärsmodell bygger på att vi gör pålägg på konsulternas arvode, men ibland måste affärerna få stå tillbaka för viktigare saker. Om basen av frilansare minskar kommer det att påverka hela branschen negativt. Coronaviruset är ett angrepp på hela gig-ekonomin och jag ser det som en skyldighet att hjälpa till där man kan.

Patrick Aronsson, vd för Modul Sthlm

Han menar också att det i gordonjacob.org slutänden är reklamköparna som blir de stora förlorarna.

– Många av våra konsulter har tidigare arbetat på någon typ av byrå. Därför kan de erbjuda likvärdig kompetens som byråerna men de har inte har samma overheadkostnader och kan därför konkurrera med lägre pris. Myntets baksida är att i sämre tider går det inte bara att skära kostnader för att överleva. Jag vågar påstå att prisbilden hade varit betydligt högre i branschen om det inte hade varit för frilansarna. Se hur det var för 30 år sedan – då var det inte ovanligt att byråerna hade vinstmarginaler på upp till 50%. Det var en tid när frilanskonsulter var sällsynta och byråerna mer eller mindre hade monopol på reklamtjänster.

Modul Sthlm startar #Frilanskampen med webbsidan modulsthlm.se som nav. Hit kan företag höra av sig med frilansuppdrag för att hjälpa konsulter att överleva coronakris- en. Här kan också frilanskonsulter registrera sin intresseanmälan. Modul Sthlm kommer att arbeta helt ideellt och matcha uppdrag med kompetens genom att sätta konsulter och uppdragsgivare i direkt kontakt med varandra. Frilanskampen kommer initialt att pågå fram till sista april.

Läs mer på Modul Sthlm

Författare: Oskar Glauser

Oskar Glauser jobbar som frilansande designer, AD och strateg inom främst digital design och produktutveckling.