Var hittar du uppdrag som frilansare?

Manuel de Verdier, vd, Brainville. Foto: Pressbild

Dela om du gillar!

Många som tagit klivet över till ett liv som egenföretagare ställs förr eller senare inför utmaningen att hitta uppdrag. Lediga jobb finns det gott om, men var ska du egentligen börja leta när det är ett frilansuppdrag du är ute efter? Läs gästinlägget av Manuel de Verdier, VD på Brainville.

Jag kan trösta dig med att du inte är ensam. Tvärtom. Oavsett hur junior eller senior du råkar vara just nu så förändras ditt arbetsliv hela tiden och som egenföretagare sedan flera år tillbaka har även jag råkat ut för det mesta. 

Tidsbestämda uppdrag löper ut. Din bästa kundkontakt går vidare till ett nytt företag och hens ersättare föredrar att jobba med någon av sina egna frilanskontakter. Det coola, innovativa bolaget var visst inte så tryggt längre när det visade sig att kassaflödet inte hängde med i svängarna… 

Oavsett vilken situation du råkar befinna dig i just, här nedan har jag sammanställt fem konkreta tips till dig som är ny som frilansare!

1. Våga fråga 

Ja, jag är medveten om att det här tipset kan framstå som banalt, men faktum är att de flesta av oss har oerhört mycket att vinna på att svälja vår stolthet och prestige. Försök därför att släppa taget om vem du var och vilken titel och status du hade innan du blev din egen och kom in i gamet på riktigt. 

Ditt företag är ingen hobby och nu behöver du göra vad som krävs för att du ska gå runt, så våga visa dig sårbar. Våga fråga dina vänner, bekanta, yrkeskontakter, före detta kollegor med flera om det finns någon som behöver hjälp. Eller ännu bättre: om det finns någon som kan tänka sig att hjälpa till och rekommendera dig eller förmedla en kontakt?

2. Sociala medier – för målinriktat sök

Det är 2019, så jag tar mig friheten att krasst utgå ifrån att du som läser redan finns på sociala medier, bombarderas regelbundet med nyhetsbrev och flashar om hur du bygger en framgångsrik närvaro och varumärke på sociala medier et cetera, et cetera. 

Därför vill jag slå ett lite konservativt slag för att pausa från uppdateringshysterin ett tag och istället fokusera på den gamla, hederliga sökfunktionen!  Försök att hitta de hashtaggar som används i just din bransch eller inom din nisch på sociala medier och sök på daglig basis på dessa. Exempelvis på LinkedIn kan du skriva in hashtaggar som #frilans, #frilansuppdrag #nyttjobb #konsult och så vidare i sökrutan och sedan filtrera sökresultatet så att du väljer att endast få upp “innehåll”. Du får då upp inlägg och uppdateringar som andra medlemmar gjort. Här dyker det ofta upp jobbmöjligheter för den som är proaktiv!

Grupper inriktade på jobbsök på både Facebook och LinkedIn är också tacksamt, då du många gånger slipper en del irriterande brus från det övriga flödet – och därmed har lättare att få en översikt av relevant innehåll som postas i gruppen. 

3. Marknadsplatser och konsultmäklare

På en marknadsplats möts köpare och säljare av konsulttjänster: uppdrag annonseras, söks och tillsätts. Simple as that. Till de mest välkända hör amerikanska Upwork, samt Fiverr som är populära att ty sig till, framförallt bland många som är nya som frilansare.

För dig som letar efter kunder och en exponeringsyta på våra nordiska breddgrader, finns även vi på Brainville. Brainville är en helt öppen marknadsplats där du kostnadsfritt kan hitta kunder, konsulter och göra affärer – vi tar ingen marginal på dina intäkter. All kontakt sker också utan onödiga mellanhänder, så du har alltid direktkontakt med din egen kund. 

Konsultförmedlare – eller konsultmäklare som de också kallas – är också ett vanligt inslag på konsult- och frilansmarknaden. Framförallt inom branscher som IT, telekom, teknik och verksamhetsutveckling använder sig gärna köparna av konsultförmedlare för att kontraktera konsulter. Precis som namnet låter antyda agerar en konsultförmedlare mellanhand mellan köparen och säljaren.

När du är ny som frilans kan det vara bra att känna till att det råder viss begreppsförvirring på den här fronten. Exempelvis erbjuder de flesta konsultmäklare någon form av marknadsplats, men du bör då vara medveten om att det – i de flesta fall – då rör sig om en exklusiv marknadsplats för just den konsultmäklaren, d.v.s. den är alltså inte öppen för vem som helst att använda för att annonsera ett ledigt konsultuppdrag.

Givetvis finns det undantag, men givet den rådande konkurrensen mellan de olika konsultmäklarna kan du som frilansare räkna med att det i praktiken inte är någon aktör som skulle annonsera sina lediga uppdrag hos en konkurrent…

Användarvillkor och eventuella avgifter kan skilja sig rejält mellan olika marknadsplatser, så det lönar sig alltid att ta en scanning och jämföra. Får du ett uppdrag via en konsultmäklare bör du också vara beredd på lägre intäkter då det är praxis att dessa tar en viss marginal av affären. 

4. Blogga 

Oavsett vilken bransch du befinner dig i är det oftast en klockren idé att demonstrera dina kunskaper genom att blogga. Du behöver inte nödvändigtvis starta upp en helt egen blogg om du vet med dig att du inte kommer att orka hålla den uppdaterad. Att gästblogga exempelvis för en branschorganisation, förening, tidning eller nischsajt kan vara ett annat sätt att utöka vilka kanaler du syns i och framförallt nå ut till en bredare målgrupp. Dessutom kan du med fördel använda ett lyckat blogginlägg som digitalt arbetsprov, något som ofta efterfrågas i samband med frilansuppdrag. 

Tips: Sajten foretagande.se letar alltid efter duktiga skribenter. Här kan du skriva om din expertis och framförallt nå ut till andra företagare. 

5. Direktkontakt och kreativa idéer

Har du ett favoritföretag eller varumärke som du alltid drömt om att jobba för? Som frilansare har du faktiskt alla chanser i världen att göra just det. Våga ta en direktkontakt. Hör av dig och berätta vad du skulle kunna tillföra företaget och varför det vore en bra idé. 

Glöm gamla myter och idéer om att du måste ha en etablerad kontakt att gå genom. Scanna hemsidan, i de flesta fall hittar du snabbt antingen en allmän info-mejl du kan börja med, alternativ tar du kontakt via press eller hr-funktionen som brukar vara duktiga och snabba på att slussa dig vidare till rätt person eller avdelning. 

Var inte heller rädd för att våga ta kontakt och föreslå en frilanslösning ifall att du ser en jobbannons som verkar intressant. Många arbetsgivare lägger slentrianmässigt ut tjänster som en ordinarie rekrytering. Ibland är det så klart befogat och nödvändigt, men ofta kan det finns möjligheter till andra lösningar också. Det är bara det att ingen påtalat det för arbetsgivaren (än)… Det värsta som kan hända är att du får ett nej, och i bästa fall kanske du t o m får ett ja och ges möjlighet att själv forma din drömroll som frilans. 

Våga vara sårbar, våga tro på dig själv och utmana dig själv att göra X konkreta säljactions varje dag så lovar jag att uppdragen snart löser av varandra. 

Lycka till! 

Manuel de Verdier
vd, Brainville

Författare: Malin Strandvall

Malin Strandvall är frilansande kommunikationskonsult och skribent.